Wednesday, March 11, 2009

مشکلات سرمايه گذاري و ساخت هتل

در تمام جهان صنعت هتلداري را يک حرفه بين المللي مي شناسند. افراد اگر براي سرمايه گذاري و ساخت هتل در تمام زمينه ها اگر تخصصي عمل نکرده و نيازها را از قبل پيش بيني نکنند هرگز موفق نخواهند بود و سرمايه هنگفتي را از دست خواهند داد و ساختماني که براي هتل ساخته مي شود براي بهره برداري هتل مناسب نخواهد بود.
سرمايه گذاري در ساخت هتل اين نيست که فقط مهندسي نقشه ساختمان را بدهد هرگز نبايد به نقشه مهندسي که بدون مشاوره با متخصص هتلداري در اختيار سرمايه گذاران اين صنعت مي گذارد شروع به ساخت هتل کرد زيرا اگر در تمام زمينه ها ساختمان و دسترسيها، تاسيسات، طراحي، تجهيزات، چيدمان، که براي هريک از انواع هتل، هتل آپارتمان، پانسيون، هتل بازرگاني، هتل فرودگاهي و تخصصي عمل نکنند; باعث زيان هاي هنگفتي خواهندشد.
همان طوري که در تمام ايران هزاران هتل و هتل آپارتمان با مشکلات معماري فراواني ساخته شده، تمام اين هتل آپارتمان هاي ساخته شده با ساختمان مسکوني فرقي ندارد و به عنوان نمونه يک مورد نمي توان يافت که براي هتل آپارتمان طراحي شده باشد يا فرقي با آپارتمان مسکوني داشته باشد، پاسخگوي اين خسارت هاي سنگين که به سرمايه گذاران وارد شده و مي شود چه کسي است؟
زيرا اين هتل و هتل آپارتمان هاي ساخته شده يا در دست ساخت بدون کارشناسي و تخصصي عمل شده است و باعث شده براي سرويس دهي با استخدام تعداد بيشتر پرسنل نتوانند سرويس دهي مطلوبي ارائه دهند و براي اداره و کنترل آن با مشکلات زيادي روبه رو بوده اند و خواهند بود و از تکنولوژي روز بدور بوده اند براي مشاوره چندين هتل آپارتمان و هتل بزرگ درحال ساخت در شهرستان مختلف ايران دعوت شده بودم وقتي با دلايل منطقي متوجه اشکلات ساختمان و دسترسيها مي شدند خوشحال بودند که هنوز در حال ساخت هستند و مي توانند نقشهها را تغيير دهند و به گفته خود سرمايه گذاران و مهندسان اگر با همان نقشههاي قبل هتل ساخته مي شد ضمن هزينههاي زياد براي ساخت و بهره برداي هتل مناسب نمي بود تغييراتي که در نقشه ساختمان به وجودآورده ساختمان مناسب هتل شد، اغلب اين هتلها حتي در ارتفاع بخش ها، دسترسي و معماري، اندازهها، فضاهاي ضروري و.. مشکل داشتند و چنانچه تغييرات را انجام نمي داند هزينه خريد تجهيزات و استخدام نيروي انساني آنها به چند برابر مي رسيد نقشهها و نام اين هتلها در شهرستان هاي مختلف در دفتر اينجانب موجود است.

زعفرانیه


ضرورت ها براي سرمايه گذاري و ساخت هتل تنها ويژه يک کشور پيشرفته نيست بلکه اين ضرورت ها در تمام کشورها وجود دارد سرويسهاي متعدد و متنوع و خدمات که در طول اقامت مسافرين لازم است داده شود و مسافرين عادت کنند تا نيازهايشان را از هتل دريافت کنند هرگز در هتل ها و هتل آپارتمان هاي ساخته شده و درحال ساخت ديده نشده است حتي دريغ از يک پارکينگ مناسب مهندس مشاور هرچند قوي و آرشيتکت هرقدر خلاق و با تجربه باشد بدون دستيابي به اطلاعات و آگاهي هاي ويژه، هرگز نمي تواند به طراحي هتل بپردازد. مهندسين باتجربه و تيزبين بعداز جلسات متعدد با متخصص هتلداري (مشاور هتلداري) و جمع آوري اطلاعات کامل، ازتفاوت بين انواع هتل، انواع رستوران، انواع اتاق، انواع تخت و دسترسيها و فضاهاي موردنياز، تجهيزات و تکنولوژيها براي سيستم گردش کار و کنترل هاي ضروري شروع به طراحي نقشه هتل مي کنند. زيرا مهندسين تفاوت بين انواع هتل هاي گوناگون را با يکديگر و همچنين ويژگيها و اندازههاي لازم بسياري از فضاهاي مهم موردنياز ضروري، و نحوه دسترسيها، ويژگي هر يک از تجهيزات و حجم کار يک هتل يا بخش هاي آن هتل به خصوص، مشکلات هتلداري، نحوه اداره کردن هتل و کنترلهاي لازم را لمس نکرده و از آن اطلاعي ندارند و هرگز نمي توانند سيستم گردش کارهتل را طراحي کنند به همين دليل در تمام جهان شرکت هاي ساختماني معتبر و مشهور هتل ساز براي ساخت يک بيمارستان از پزشک مشاور و کارخانه از مشاور صنعتي و هتل از مشاور هتلداري استفاده مي کنند.
مهندس مشاور و آرشيتکت آگاه و با تجربه قبل از اجرايي شدن حتما متخصص امور هتلداري را در جريان کامل قرار خواهد داد و مشورت مي کند و مهندسين ساخت و تمام تيم ساخت ساز هتل بايد و بدانند بعداز افتتاح هتل هيچ کدام آنها در هتل درحال بهره برداري حضور ندارند آنها که تمام عمر هتل در اين ساختمان خواهند ماند و مشکلات را لمس و با مشکلات بايد بسازند گردانندگان هتل هستند در نتيجه بايد، در درجه اول خواست مشاور هتلداري در همه موارد ساخت هتل لحاظ گردد «زيرا او حجم کار اين معماري ساختمان هتل را مي داند» و سپس بهره برداران يا گردانندگان هتل.
هتلداري يک صنعت شناخته شده بينالمللي است در نتيجه نوشتن و طرح هرکار صنعتي و توجيهي توسط مشاور و متخصص مربوطه به آن صنعت داده مي شود مثل يک کارخانه لازم است براي شروع کار صنعتي ابتدا طرح توجيهي صنعتي توسط مشاور مربوط به آن صنعت داده شود و پس از طرح توجيهي به مهندس مشاور سپرده مي شود تا تبديل عمل شود پس ابتدا مي بايست با اظهارنظر مشاور امور هتلداري مشاور ساخت انتخاب گردد.
در واقع پس از تهيه طرح توجيهي توسط مشاور هتلداري است که مشاور طرحهاي فاز اول را تهيه و به تائيد مشاور هتلداري رسانيده و تبديل به طرح اجرايي خواهد شد.
همان طوري که طرح توجيهي هيچ گونه ربطي به مهندس مشاور ندارد و با کمک گروهاي مالي و اعتباري انجام مي شود و مربوط به امور مالي اداري کارفرما، سرمايه گذار خواهد بود که از حسابرسان خبره يا قسم خورده يا برنامه نويسان توجيه اقتصادي استفاده مي کنند براي اين منظور اين افراد بهترين و مناسبترين هستند.
ضمنا ديده شده که روش ساختمان سازي به هم خورده و مهندسين مشاور، پيمانکار در يک شرکت ادغام و شرکت هاي تشکيل شده که نقش کارفرما مشاور و پيمانکار و حتي فروشنده و واسطه بعداز آن را نيز دنبال نموده اند که فاقد ارزش است.
در صورتي که اين جدايي ها براي مهندس مشاور پيمانکار و دستگاه نظارت کارفرما بسيار منطقي لازم بوده است.

نقش مشاور

 مشاور وقتي مي تواند سيستم درستي ارايه بدهد که آگاهي کامل از تکنو لوژي که مي تواند در هريک از انواع هتل به خصوص به کار گرفته شود و راه هاي سرعت در کار، خدمات، شناخت کامل از معماري، تاسيسات و مديريت هتل و مشکلات هتلداري را کاملا لمس کرده باشد. کسي که به عنوان مشاور هتلداري براي هتلي مشغول به کار مي شود، بايد از اندازه و انواع اتاق ها، آشپزخانه، پنتري، تختها، لوازم پارچه اي، صوت، نورپردازي، ايمني براي آتش سوزي و نوع و نصب آسانسورها که بستگي به معماري ساختمان دارد و ويژگيهاي آن، نوع دستگاه تلفن و ويژگي هاي آن، نوع موکت خلاصه ويژگي هاي کليه تجهيزات و وسايل هتل و اندازه هاي بخش هاي مختلف هتل و استاندارد و نرم افزارها و سخت افزارهاي جديد و مختلف و قابليتهاي سيستم هاي نرم افزاري و لينک با تکنولوژي و شبکه LAN، سيستم گردش کار، حتي رنگ لوله هاي تاسيسات هتل و استانداردهاي آن کاملا آگاه باشد. به عبارت ديگر در تمام قسمت هاي هتل چه ازنظر فني مهندسي، معماري، طراحي، نرم افزاري و سخت افزاري کامپيوتر و خلاصه کليه قسمت ها سردر بياورد تا بتوان هتلي بدون نقص ساخت و مشاور هتلداري بايد تمام اتفاقاتي که ممکن است در هتل پيش آيد پيش بيني کند.
مشاور هتلداري مسوول نظارت بر اين سرمايه گذاري کلان مي باشد تا هزينهها درست انجام شود.
سرمايه گذاران ساخت هتل مي بايست قبل از شروع عمليات ساخت با متخصصين آگاه از امور هتلداري که حداقل مشاور چند هتل بزرگ بوده اند و چند کار اجرايي داشته اند و آگاهي کامل از پيچيدگيهاي اين صنعت دارند و آشنا به کليه نيازها و تکنولوژيهاي مربوط به هتلداري هستند و از تخصص و تحصيلات آنها اطمينان حاصل کرده اند، مشورت نمايند
سرمايه گذاراني که با مشاوره اشخاصي که دوره هاي کوتاه مدت هتلداري ديده اند يا رشته تحصيلي آنها هتلداري نبوده و تجربه اي در مديريت هتلداري نداشته اند و مشکلات اداره هتل را لمس نکرده اند و تخصصي و کار اجرايي در اين رشته نداشته اند، بزرگترين ضربه را به سرمايه خود وارد کرده اند. 
کارشناس هتلداري

تهرانپارس

No comments:

Post a Comment